Świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa
Świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa
1 lipca 2023 r. wchodzi w życie ustawa o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa. Świadczenie będzie wypłacane przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i przysługuje sołtysom i byłym sołtysom, którzy:
- ukończyli 60 (kobiety) lub 65 (mężczyźni) lat,
- pełnili funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym przez co najmniej 2 kadencje, nie mniej niż 8 lat.
Nie ma wymogu pełnienia funkcji sołtysa przez 8 lat w sposób ciągły. Do czasu pełnienia funkcji sołtysa wlicza się również czas pełnienia tej funkcji przed wejściem w życie ustawy 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
W związku z powyższym, Wójt Gminy Nowy Dwór, na podstawie posiadanych dokumentów archiwalnych, będzie wydawał zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa. W przypadku, gdyby takie dokumenty nie zachowały się w archiwum urzędu gminy, osoba wnioskująca do KRUS o przyznanie świadczenia może dołączyć swoje oświadczenie o pełnieniu funkcji sołtysa wraz z pisemnymi oświadczeniami potwierdzającymi ten fakt. Wymagane są oświadczenia co najmniej 5 osób zamieszkujących sołectwo w czasie, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa.
Wnioski o wydanie zaświadczenia można składać od 1 lipca 2023 r.
Wzór wniosku o wydanie zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa z informacją o przetwarzaniu danych osobowych: WNIOSEK
Wypełniony i podpisany wniosek wraz z opłatą skarbową w kwocie 17.00 zł.należy złożyć w urzędzie Gminy w Nowym Dworze pokój Nr 2 bądź przesłać pocztą na adres: Urząd Gminy w Nowym Dworze ul. Plac Rynkowy 21 16-205 Nowy Dwór, tel. 85 7226032.
Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa: https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2023/1073
Metryka strony